هرآنچه که باید درباره ارتودنسی دندان و تمام روش های آن بدانید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 13 بهمن 1401
بازدید : 684
نویسنده : فواد

هرآنچه که باید درباره ارتودنسی دندان و تمام روش های آن بدانید

اینکه گفته میشود ارتودنسی باعث لق شدن دندانها یا مشکلات لثه کاملا نادرست دندانسازی است. گاهی اوقات هم می گویند این درمان ها موجب زرد شدن دندان می شوند که البته این موضوع طبیعی است و بعد از درمان برطرف خواهد شد. آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟ در واقع وجود درد و ناراحتی خفیف در طول درمان ارتودنسی امری طبیعی است. درمان های ارتودنسی مثل نصب براکت ها و سیم بر روی دندان ها، نصب دستگاه های ثابت و متحرک و برداشتن آنها ممکن است دردی خفیف به همراه داشته باشد. در واقع درد ارتودنسی به عواملی مختلفی بستگی دارد که شامل سن، آستانه درد فرد، نوع روش درمانی، میزان نیروی وارد شده، میزان استرس و تجربه های قبلی بیمار است. هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟ برآورد هزینه ارتودنسی دندان بنا به دلایلی کمی متفاوت تر از سایر پروسههای دندانپزشکی است. مثلاً پروسههای زیبایی دندان (مانند لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت و …) معمولاً هزینههای ثابتی دارند و در مدت زمان کمتری انجام می شوند.

  1. بند (bands)
  2. فیشور سیلانت (شیار پوش)
  3. فیشورسیلانت تراپی
  4. افتادن زودتر از موعد دندان های شیری
  5. کاهش احتمال پوسیدگی دندان و مشکلات لثه
  6. رسیدگی به رشد طبیعی دندان های در حال رشد
  7. ارتودنسی پیشگیری
  8. درمان کودکان خاص

استفاده از تعابیر مناسب و واژههای جایگزین برای کلمات مختلف یکی از روشهای مورداستفاده در دندانپزشکی کودکان است. مثلاً دندانپزشک ممکن است بهجای کلمه ساکشن از واژه “جاروبرقی” بهجای کلمه توربین از “مسواک برقی” بهجای کلمه سرنگ آب از واژه ” تفنگ آبپاش ” و… استفاده نماید. دندانپزشک هیچگاه برای کودکان از واژههای سوراخ کردن دندان، بیحسی لب و لثه، عصبکشی یا کشیدن دندان استفاده نمینماید. این امر در طول درمان دندانپزشکی کودک ادامه خواهد داشت و مدیریت آن باید کاملاً به دست دندانپزشک باشد. لذا اطلاعاتی که والدین قبل از ورود به محیط دندانپزشکی به کودک میدهند اغلب کودک را دچار مشکل مینماید. یکی از مواردی که حجم عمده اضطراب والدین و کودکان را تشکیل میدهد استفاده از آمپول و یا همان بیحسی هست. والدین در این زمینه نیز نباید قبل از حضور در محیط دندانپزشکی اطلاعاتی به کودک بدهند. زیرا دندانپزشک بجای لفظ آمپول از کلماتی مانند “یک نیشگون کوچک ” یا ” شربت خواب کننده دندان ” و بهجای بیحسی از کلماتی مانند ” خواب رفتن دندان ” و…

این کار به دو روش ثابت و متحرک انجام میشود.

عصب کشی: در حقیقت عصب کشی، معالجه ریشه دندان است و در طی آن اعصاب داخل دندان که بر اساس نوع دندان ممکن است ۱ تا ۴ کانال داشته باشند، برای درمان التهاب و کاهش درد خارج میشوند. این عمل معمولاً بین ۱ تا ۳ جلسه در کلینیک دندانپزشکی برای یک دندان طول میکشد و حداکثر زمان آن هم یک ساعت است. اتودنسی: عمل اصلاح جای دندان ها و فک است. در طی این عمل دندان هایی که به شکل نامناسب و نامرتب رشد کردهاند، در جای مناسب قرار میگیرند. این کار به دو روش ثابت و متحرک انجام میشود. در روش متحرک بیمار میتواند سیم ارتودنسی را برای تمیز کردن خارج کند. روش ثابت زمانی انجام میشود که دندان ها نیاز به هدایت دقیقتری دارند و خارج کردن سیم ارتودنسی تنها توسط دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی انجام میشود. ارتودنسی معمولا هر ۴ تا ۶ هفته تنظیم میشود و طول درمان آن از چند ماه تا ۲ سال متغیر است.

در صورت عدم استفاده از ریتینرها، دندان به موقعیت قبل از درمان برمی گردد که به این اتفاق، برگشت درمان دندان گفته می ارتودنسی مشکی شود. در این صورت نیاز به درمان مجدد می باشد که صرف زمان و هزینه را هم در پی دارد. بنابراین؛ بهتر است از ریتینرها مطابق با نظر پزشک استفاده شود. مراحل ارتودنسی متحرک برای افرادی که در محدوده سنی پایین قرار دارند، انجام میشود و این امکان را به فرد میدهد تا دستگاه ارتودنسی متحرک را هر زمانی از دندانها جدا کنند و سپس سرجایش قرار دهند. متخصص ارتودنتیست، در اولین جلسه به معاینه و بررسی مشکلات دندان بیمار میپردازد. با استفاده از رادیولوژی دندان، متخصص ارتودنسی مشکلات دندان را قبل شروع فرآیند ارتودنسی بر طرف نماید.پس از آن میتواند نظر قطعی و برنامه درمانی را پلاک به اطلاع بیمار برساند. متخصص ارتودنسی شما ابتدا از سلامت لثههای بیمار اطمینان حاصل میکند. اگر مورد مشکوکی در لثههاوجود داشت، برای تشخیص بیماری لثه او را به یک پریودنتیست معرفی میکند.سپس نوبت به سراغ پر کردن پوسیدگیها و جرمگیری دندانها میرسد.

او کتابش را پیرامون نگهداری و ترمیم دندان منتشر کرد. فوشار آرایشگر و دندانپزشکی بود که در دربار پادشاهی فرانسه خدمت میکرد. در گذشته، دندانپزشکی را برابر با دندانسازی میدانستند اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشکی است. بعدها مسئلهٔ آموزش دندانپزشکی مطرح شد که پیشگامان این حرکت را میتوان دکتر فالک کوش میلچارسکی، دکتر محسن سیاح و برخی دیگر از دندانپزشکان آن زمان دانست. دندانپزشکی، که شاخهای از پزشکی بود، تنها کلاس طب (پزشکی) تا سال ۱۲۹۷ خورشیدی در مدرسهٔ دارالفنون بود. در آبانماه آن سال، کلاس طب به مدرسهٔ طب تغییر کرد و در نتیجه، این مدرسه دارای اتاق و رئیس جداگانهای گشت که محل آن در حیاط بزرگ دارالفنون قرار داشت. با گذشت زمان و با جدا شدن مدرسهٔ طب از دارالفنون، چند اتاق در حیاط وزارت معارف به آن اختصاص داده شد. در سال ۱۳۰۰ خورشیدی، که دکتر سیاح تحصیلات خود را در اروپا به پایان رساند، به ایران مراجعت کرد و با افرادی نظیر دکتر میلچارسکی، دکتر اشتومپ و دکتر استپانیان آشنا شد.

  • درمان بیماریهای لثه
  • نحوه مدیریت درد دندان
  • ترمیم و درمان پالپ یا عصب دندان
  • دندانپزشکی اطفال ،زیبایی
  • کوتاه یا بلند بودن دندان ها
  • گرفتن اشعه ایکس دندان و فک
  • درمان ریشه دندان
  • درمان صدمات دندان ناشی از حوادث

مزایای استفاده از بریسهای ثابت ارتودنسی چیست؟ مزیت اصلی استفاده از مراحل ارتودنسی ثابت تضمین موثر بودن آن برای دستیابی به نتایج مورد انتظار است. این شرایط در حالی است که استفاده از ارتودنسی متحرک نیز از نظر تئوری بسیار مناسب بوده و نتایج درمان با آنها قابل اتکا است. با این حال در هنگام استفاده از بریسهای متحرک وسوسه خارج کردن بریس از دهان زیاد بوده و فرد ممکن است طولانیتر از مدت زمان مجاز بریس را از دهان خود خارج کند. علاوه بر این در هنگام استفاده از بریسهای متحرک همواره امکان فراموش کردن قرار دادن مجدد بریس در دهان وجود دارد. مشخص است در صورت ایجاد این شرایط، همواره احتمال ایجاد مشکل در برنامه درمان مورد انتظار وجود داشته و طول مدت درمان بیمار بطور مشخص افزایش خواهد یافت. در مقایسه با ارتودنسی متحرک، درمان با ارتودنسی ثابت راحتتر بوده و به این ترتیب دیگر نیازی به تغییر در شرایط درمان و کنترل مدت زمان قرار گرفتن بریس در دهان نیست.

ایمپلنت دندان

به همین دلیل است که همواره بیان شده است که رعایت بهداشت دهان و دندان در حین درمان ارتودنسی اهمیتی دو چندان پیدا می کند. اگر بیمار بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکند و به آن بی توجه باشد، بیماری های دهان و دندان از جمله پوسیدگی های دندانی به راحتی ایجاد می شوند. اگر بیمار در حین مسواک زدن خونریزی مشاهده کرد، این می تواند نشانه ای از بروز بیماری های لثه باشد. اگر در حین درمان ارتودنسی بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بیماری های لثه ایجاد شوند، روند درمان کند تر شده و با مشکلاتی رو به رو خواهد شد. برخی از افرادی که دچار آسم و یا سابقه شکستگی دندان هستند، احتمال دارد تا در حین درمان ارتودنسی دچار تحلیل طول ریشه شوند. البته متخصص ارتودنسی به خوبی چنین شرایطی را در نظر گرفته و راهکارهایی را برای جلوگیری از بروز این عارضه انجام خواهد داد. ارتودنسی دندان یک روش درمانی طولانی مدت بوده که در حدود 1 الی 3 سال زمان می برد.

دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی: ترمیم و بازسازی دندان های طبیعی و تأمین زیبایی ظاهری دندان ها بخشی از وظایف متخصصان این شاخه رشته دندانپزشکی است. جراحی فک و دهان و صورت، رشته دندانپزشکی کودکان و تخصص پروتزهای دندانی هم شاخه های تخصصی دیگر رشته دندانپزشکی است. اندودنتیکس: مطالب این درس شامل بررسی اتیولوژی، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماریهای پالپی و بافتهای نگهدارنده دندانناشی از ضایعات پالپ به منظور حفظ سلامت و نگهداری دندانهای طبیعی است. بیماریهای دهان و تشخیص : در درس بیماریهای دهان و تشخیص، به شناسایی ، تشخیص کلینیکی و پاراکلینیکی ضایعات حفره دهان و درمان ضایعات مخاطی آن و ارتباط آن با سایر بیماریهای بدن پرداخته میشود. پروتزهای دندانی: در این درس در ارتباط با مسایل ترمیمی و بازسازی دستگاه جونده (دندانها و ساختمان مجاور کناری صورت) از طریق پروتزهای ثابت، متحرک (پارسیل و کامل) و فک و صورت بحث میشود. همچنین مسایل مربوط به اصول اکلوژن در این رشته مورد تدریس علمی عملی قرار میگیرد.

دندانپزشکی کودکان

توجه داشته باشید که یک دندانپزشک با تجربه که از فناروریهای مدرن استفاده نمیکند، نمیتواند بهترین درمان را به شما ارائه کند. بنابراین به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی باشید که از فناروری و روشهای درمانی به روز استفاده میکند. ممکن است زمانی برسد که شما از چند نوع بیماری دندان رنج ببرید. جستجوی یک کلینیک دندانپزشکی در تهران که دارای دندانپزشکان متخصصی باشد، میتواند بسیار سودمند باشد. همچنین، دانستن اینکه آیا کلینیک دندانپزشکی، خدمات مورد نظر شما را ارائه میدهد یا خیر، بسیار مهم است. برای مثال شما میخواهید به یک کلینیک دندانپزشکی شمال تهران بروید، باید قبل از رفتن از خدمات آن مطلع شوید. اگر دندان درد دارید، احتمالا دوست ندارید مسافت زیادی را برای مراجعه به دندان پزشکی، آنهم در شلوغی و ترافیک تهران طی کنید. به دنبال یک کلینیکی باشید که در نزدیکی محل شماست تا هم در وقت و هم در هزینه سفر خود صرفهجویی کنید. شما میتوانید با مشاهده لیست کلینیک های دندانپزشکی غرب تهران در تخفیفان، مناسبترین کلینیک را در محل زندگی یا کار خود مشاهده کنید.

معمولا در سنین بین پنج تا هشت سالگی میتوان گفت که آیا دندانهای فرزندتان در حال رشد به شکل نرمال است یا خیر. البته این روزها استفاده از درمان ارتودنسی در نوجوانان بسیار شایع است، اما باید بگوییم لازم نیست در تمام موارد انحراف دندان، به خصوص دندان های داخلی از درمان ارتودنسی استفاده کرد. اما برای نوجوانانی که به لحاظ ردیف بودن دندان ها مشکل دارند؛ حتما به فکر ارتودنسی کردن دندان های آنان باشید تا در آینده بتوانند با لبخندهای زیباتر زندگی بهتری را تجربه کنند. اما ارتودنسی برای چه کسانی الزامی است؟ ظاهر دندان های شما می تواند مقیاسی برای تشخیص اولیه مشکلات دندانی باشد. کج بودن دندان و بهم ریختگی آن ها، وجود فاصله میان دندان ها و انواع اختلالات در بایت و فک می تواند نشانگر نیاز به درمان ارتودنسی باشد. اوربایت (Over bite): قرارگیری دندان های فک بالا روی دندان فک پایین به هنگام بستن دهان.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد هزینه ارتودنسی ۱۴۰۱ لطفا از سایت ما دیدن کنید.





:: موضوعات مرتبط: دندانپزشکی , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








خوش آمدید. ما در اینجا مطالب آموزشی و راهنمای خرید (راهنمای خرید لوازم خانگی ، لپتاپ استوک، لوازم آرایشی ، پزشکی و دندانپزشکی) را با بررسی های تخصصی و کارشناسانه قرار میدهیم. امیدواریم که مفید واقع شود. با انتقادات و پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آتش کده و آدرس kolbeyeamo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com